You are using an outdated web browser. As such, this site will not look as it does on newer browsers.
Please consider upgrading your web browser, to a newer version. Thank you.

 
descriptive text
 
Wyjście na peron

Powrót na stronę główną

Powrót do wykazu stacji
phantom.gif
Stacja Milicz Wąskotorowy
Dawne nazwy stacji:
Militsch Kleinbahnhof (1895r.)
Milicz Wąskotorowy  (1945r.)

Okres funkcjonowania:
(01.10.1895r. - 14.09.1991r.)
Obecny status obiektu:
Nie istnieje.

     Stacja główna w Miliczu (Militsch Kleinbahnhof ) - względem podrzednej Milicz Zamek (Militsch Schloßvorwerk) - mieściła się na wschodnim krańcu miasta na powierzchni równoległej do ul. Przemysłowej, od północy natomiast przylegającej do ul. Kolejowej (Bahnhofsraße), a od wschodu do torów linii normalnotorowej Oleśnica (Oels)
- Krotoszyn, od zachodu zaś do budynków dawnych Zakładów Przemysłu Spożywczego.

     Kompleks stacyjny składał się z dwóch oddzielnych zespołów: stacji osobowej z biurami i bazą sprzętową odcinka Utrzymania KD o kompozycji liniowej oraz stacji towarowej stycznej z koleją normalnotorową, pozbawionej własnych obiektów budowlanych. Tor łączący obie części przecinał ul. Przemysłową, przebiegając po nasypie poprzez fragment lasu miejskiego, obniżone tereny porośnięte trawą a następnie wzdłuż magazynów i ładowni stacji normalnotorowej Milicz (Militsch) do torów przeładunkowych. (Różnica wysokości wynosiła 7,5 m.)

     Przed. II wojną światową stacja wyposażona była jedynie w 2 perony, w szachulcowy budynek magazynu towarowego z biurem, wagę wagonową o nośności 33t oraz rampę boczną i stanowisko do załadunku wagonów normalnotorowych na transportery typu ''roll bock". Powierzchnia zabudowy budynku biurowego wynosiła 50m2
zaś jego kubatura 110m3. Budynek nie posiadał elektryczności ani kanalizacji (ustępy). Dach miał pokryty papą.

     W okolicy zarządzano dwiema prywatnymi bocznicami prowadzącymi: ze stacji osobowej do fabryki suszu ziem- niaczanego o długości 192m (wybudowana w latach 1907-08) i ze stacji towarowej do tartaku Maltzana o długości 573m (wybudowana przed 1901r.). W roku 1909 na stacji dokonano niewielkiej rozbudowy torów przeładunkowych
a w 1914 wybrukowano drogę dojazdową.

     Po wojnie. W roku 1957 na miejscu mocno już wyeksploatowanego magazynu zdecydowano się wybudować dworzec oraz w latach 1957-62 budynki biurowe i gospodarcze odcinka Utrzymania KD. Zmianom uległ też układ torowy (m.in. zlikwidowano bocznice).

     Stacja sprawowała pełny zakres czynności handlowych i obsługiwała i administrowała stacjami od Postolina
do Gądkowic. W Miliczu i Żmigrodzie odbywał się przeładunek przesyłek z kolei normalnotorowych na wąskotorowe
i odwrotnie. Średnio dziennie przeładowywano ok. 300 ton towarów z przewagą pracy w Żmigrodzie.

     W 1965 roku likwidacji uległa waga wagonowa o nośności 15 ton, zainstalowana tam ok. 1940 r. Od 1974 admi- nistracji stacji Milicz podlegały dodatkowo stacje na odcinku Gądkowice (Gontkowitz) - Sulmierzyce (Sulmirschütz), a od ok. 1985 już wszystkie stacje na tej linii.

     Ok. 1986r. zlikwidowano odprawę przesyłek towarowych. Od tego czasu stacja towarowa, służyła jedynie
do przeładunku towarów na potrzeby gospodarcze kolejki a stacja osobowa spełniała rolę administracyjnego ośrodka Wrocławskiej Kolei Dojazdowej oraz zaplecza służby ruchu i drogowej.

W grudniu 1988r. na bocznicy w pobliżu ul. Kolejowej (Bahnhofsraße) - po ponad 10-letniej służbie na WKD - ustawiono parowóz Px49-1792 w charakterze pomnika. Pozostał on na tam aż do końca funkcjonowani tej linii.

Po likwidacji Wrocławskiej KD oraz ze względu na notoryczne akty jego dewastacji, w 1992r.
podjęto decyzję o przetransportowaniu parowozu do Narodowego Muzeum Rolnictwa w Szreniawie,
gdzie przebywa do dnia dzisiejszego.

Czy temu ponad 60-letniemu parwozowi przyjdzie jeszcze kiedykolwiek zawitać do Milicza?
Czas pokaże...



Zostaw Swój Komentarz...

mariusz napisał(a) dnia 2015.03.11 o godz. 21:12:
Super opracowanie!Miałem raz przyjemność przejechać się kolejką w 1990 r.Z Gądkowic do Sułowa i z powrotem do milicza - nie zapomniana przygoda.

Piotr napisał(a) dnia 2011.02.03 o godz. 20:17:
Wielkie brawa dla Autora. Gratuluję panie Tomku takiego opracowania o Wrocławskiej Kolejce Dojazdowej

Tomcio napisał(a) dnia 2011.01.25 o godz. 17:44:
W poniedziałek 24.01 na ul. Przemysłową przywieziono po remoncie jeden z wagonów kolejki wąskotorowej, rumuński wagon z 1987 r. Staną tam w charakterze pomnika w zastępstwie dawnego Px49-1792...

Piotr napisał(a) dnia 2011.02.03 o godz. 19:34:
I fajnie by było gdyby to wszystko na tych torach jeszcze ruszyło w trasę jak przed 20 laty, a tu torów nie ma , stacji nie ma. Wagony- pomniki jedynie się pojawiają....

rodzer71 napisał(a) dnia 2011.01.06 o godz. 17:49:
'Świetny kawałek historii,fajne zdjęcia .Czekam na koleje trasy Kolei Wąskotorowej... 'Pozdrawiam...