You are using an outdated web browser. As such, this site will not look as it does on newer browsers.
Please consider upgrading your web browser, to a newer version. Thank you.

 
descriptive text
 
Wyjście na peron

Powrót na stronę główną

Uwaga!

Pierwsze
opisy stacji już gotowe.




Bądźcie uważni na torach!
phantom.gif
Schemat Przebiegu Wrocławskiej KD
  Km        Nazwa Stacji


  0,0

  1,2
  1,9
  3,0
  4,2
  6,9
  7,5
  8,1
10,4
13,0
15,1
16,8
17,6
20,7
22,6
25,0

26,0

28,0
29,4
31,1
33,8
35,5

37,1

39,0
42,0



Wrocław Wąskotorowy  (Breslau Klbf Persbf)

Wrocław Towarowy  (Güter Bahnhof)
Wrocław Karłowice  (Carlowitz)
Wrocław Różanka Wąsk.  (Rosenthal Klbf)
Wrocław Poświętne  (Lilienthal)
Widawa Wąsk. (Protsch-Weide)
Psary  (Hünern Hst.)
Psary Szymanów  (Hünern-Simsdorf)
Czerńczyce  (Kapsdorf)
Ligota Piękna  (Schön Ellguth)
Wisznia Mała  (Wiese)
Wysoki Kościół  (Hochkirch)
Piotrkowiczki  (Peterwitz - Kr.Trebnitz)
Węgrzynów  (Pflaumendorf)
Będkowo  (Bentkau)
Trzebnica Zdrój  (Trebnitz Hedwigsbad)

Trzebnica Gaj  (Trebnitz Stadtpark)

Nowy Dwór  (Neuhof)
Małuszyn  (Maluschütz)
Pawłów Trzebnicki  (Pawelau)
Wszemirów  (Schimmerau)
Prusice Wsch.  (Gürkwitz)

Prusice  (Prausnitz)

Ligotka  (Ellguth)
Dobrosławice  (Gutfelde, Dobrtowitz)

Żmigrodzko - Milicka Kolejka Powiatowa

Wąski tor ze Żmigrodu do Milicza, explo- atowano już od 1894r. Szybko odcinek ten przedłużono aż do stacji Sulmierzyce

W latach 1918/19r. wraz z wybuchem Powstania Wielkopolskiego, które obięło swym zasięgiem także Sulmierzyce (wcielone po I wojnie św. do Polski) linię skrócono do stacji Wodników (Ostrowąsy Milickie). Odcinek ten odbudowano tuż po przejęciu kolei przez PKP.

Ostatni pociąg ze stacji Trzebnica Gaj odjechał 14 września 1991 roku. Tego dnia Żmigrodzko-Milicka kolej, po niemal 100-latach funkcjonowania, przestała istnieć. Czy definitywnie?

Tego nie wie nikt...


























  0,0

  1,1
  3,0
  4,9
  6,0
  7,3


  9,0
10,5
14,5
17,4
22,3
24,9
28,1
30,7
33,4
36,0

37,5

41,2
43,8
49,5
52,9
54,2

57,0

60,7


























Wrocławsko - Trzebnicko - Prusicka KW

Pierwszy pociąg do Trzebnicy, wyruszył ze stacji Wrocław Różanka 1.06.1898r., zaś do Prusic, z dniem 5 października. Ruch z Placu Staszica uruchomiono dok- ładnie trzy miesiące później 5.01.1899r.

15 grudnia 1950r dworzec Wrocław Wąsk został przeniesiony na terytorium dworca towarowego, zaś pomieszczenia odpraw pasażerów urządzono na pobliskiej stacji Wrocław Karłowice, przemianowawszy przy tym jej nazwę na Wrocław Wąskotorowy.

Niespełna 17 lat później, 27.05.1967r., odcinek z Wrocławia do Trzebnicy został zlikwidowany. Wagonem, który wykonał ostatni planowy rejs z Wrocławia do Trzebnicy Gaj był MBxd1-115.
























Żmigród Wąsk.  (Trachenberg Reichsb.)

Żmigród Miasto  (Trachenberg Stadt)
Grądzik  (Hermenau)
Kanclerzowice  (Kanterwitz)
Powidzko  (Powitzko)

Przedkowice  (Przittkowitz)

Sieczków  (Schätzke)
Osiek  (Gr. Ossig)
Książęca Wieś  (Fürstenau)
Przewory Milickie  (Steinerne Säule)
Gruszeczka  (Birnbäumel)
Sułów Milicki  (Sulau)
Pracze  (Protsch)
Postolin  (Postel)
Kaszowo  (Kasawe)
Milicz Zamek  (Militsch Schloßvorwerk)

Milicz Wąskotorowy  (Militsch Klbf)

Ruda Milicka  (Althammer)
Grabownica  (Grabofnitze)
Bracław  (Bratschalhof)
Gądkowice  (Gontkowitz)
Wziąchowo Wielkie  (Preußental)

Ostrowąsy Milickie  (Nieder-Wiesenthal)

Sulmierzyce  (Sulmirschütz)


     Na przełomie czerwca i lipca 1945r. , po zakończeniu działań wojennych i wcieleniu wszystkich poniemieckich linii kolejowych pod zarząd PKP, z obu tych kolejek wąskotorowych utworzono Wrocławską Kolej Dojazdową. Do przewozów pasażerskich i towarowych wykorzystano ocalały z pożogi wojennej tabor, odbudowano najważniejsze urządzenia oraz zniszczone fragmenty torów.


Zostaw Swój Komentarz...

Jerry napisał(a) dnia 2013.03.04 o godz. 00:46:
mieszkajac jako dziecko na pl.Staszica 34 mielismy duza frajde wskakujac i wyskakujac z tych mini wagonkow jezdzilismy na wisnie do Piotrowiczek a pozniej zamknieto stacje przy kosciele sw Bonifacego i zostala tylko na Polance za mostem Osobowicikm .Pozdrawiam od 50 lat mieszkam w USA ale ciagle ciagnie na stare smiecie

Waga napisał(a) dnia 2012.12.28 o godz. 17:44:
Teraz trasą kolejki od Sułowa do Grabownicy biegnie ścieżka rowerowa - piękną trasą przez wsie, miasteczka, lasy i pola. W sezonie jest ogromny ruch turystyczny ponieważ ścieżka umożliwia bezkolizyjny przejazd - warto tą trasą przejechać.

Paweł napisał(a) dnia 2013.02.17 o godz. 20:31:
Pamiętam jak ta kolejka za Grabownicą w kierunku Sulmierzyc jechała przez lasy łęgowe, widok za oknem był jak z jakiejś dzikiej krainy.

Mateusz napisał(a) dnia 2010.08.03 o godz. 17:57:
Piękna strona tej kolejki Niemcy nie byli straszni jak ich się uważa dzisiaj, byli wspaniałymi inżynierami i budowniczymi i gdyby byli do dziś w Breslau to by ta kolej istniała do dzisiaj ale przyszli szabrownicy ze Wschodu i rozgrabili to cudo techniki

Zouave napisał(a) dnia 2012.01.31 o godz. 07:48:
Niemcy mieli pieniądze, bo je szabrowali. Dość powiedzieć, że niemiecki burmistrz Jasła z lat wojennych wykonał dokładny spis dóbr wywożonych do Rzeszy. Szabrownicy ze wschodu brali rekompensatę za to, co im w ten czy inny sposób zagrabiono.

kolo napisał(a) dnia 2013.01.01 o godz. 10:18:
urbanizacja niemiec najwiekszy booom miała w latach 1850-1910 dużo przed pierwsza wojną swiatową, gdy niemcy gryzły trawe.

bogmad napisał(a) dnia 2012.09.26 o godz. 23:35:
Pamiętam będąc dzieckiem przejazdy tą kolejką do Sulmierzyc i powrt wspaniałe

rokitek1997 napisał(a) dnia 2012.06.01 o godz. 13:44:
Bardzo spore materiały:) Czy mogę pobrać zdjęciana swoją stronę by opracować linie kolejowe Żmigród - Milicz i Wrocław - Ligotka?
Strona WWW autora wpisu: http://jrokita.wordpress.com

Rysiek napisał(a) dnia 2012.04.07 o godz. 11:33:
wrocławianin 1946,mieszkaniec Ołbina,pamiętam,także piękne ogrodzenie parku przy dworcuPKP

JamTo napisał(a) dnia 2011.12.27 o godz. 04:47:
Ciekawe czy prywatnie ktoś mógłby tą kolej odtworzyć i jakie byłyby tego koszty?

kondzio napisał(a) dnia 2011.11.05 o godz. 17:00:
jestem z Sulmierzyc i parę razy jechałem tą kolejką.Zawsze trąbiła o 5 rano gdy odjeżdżała w kierunku Milicza hi hi zawsze punktualna po kolejce już niema już śladu zachował się most w dobrym stanie obok we wsi Gołkowo.Fajna sprawa jakby udało się odtworzyć odcinek chociaż do Gądkowic życzę tego wszystkim i pozdrawiam

Zofia Zatorska-Ludwicka napisał(a) dnia 2011.01.09 o godz. 15:23:
o Boze .Jak miło cofnąć się o 50 lat w tył.Ojciec mój był maszynistą na tej kolei od o4.1945r do 19.o3.1957r.gdyż w tym dniu zginął w wypasdku tej kolei pod Pusicą na zakręci torów z szosą poznańską nie chcąc dopuścić do zdezenia z autobusem.Pamiętam jako dzieci jeżdziłyśmy ciuchcią do Pawłowa na grzyby i na jezyny. Czasem spotykaliśmy w Pawłowie rozłożony tabor cygański /co wywolywało u nas wielki strach./Pamiętam baredzo dużo ludzi i spraw łączących się z tą koleją.Jako dzieci kolejarskie znałyśmy prawie wszystkie zakamarki stacji i parowozowni przy ul.Milickiej. Slę pozdrowienia dla wszystkich ludzi z tamtych lat związanych z tą Ciuchcią" trzebnicka i wszystkich którzy pamiętają jeszcze tamte czasy.Wiem ,że jeszcze są ludzie którzy znali mojego Ojca Stanislawa Zatorskiego.Jeszcze raz gorące pozdrowienia dla Pani Balicjiej Janiny,Rodziny p>Szymańskiego Franciszka,-maszynisty,rodz.p.Siatkowskiego,rodz.P.Wichy. Nowaków,Bromirskich,Krasińskich,Nawrotów,Deków,Dobrosielskich,którzy w tym casie mieszkali i mieszkają w mojej ukochanej Trzebnicy.

BECIA napisał(a) dnia 2011.01.08 o godz. 20:47:
Witam,dla mnie to miłe wspomnienia,koło mojego rodzinnego domu przejeżdzała -przez karminek:)

grr napisał(a) dnia 2010.03.29 o godz. 23:37:
Jechałem tą kolejką raz w życiu (może dwa, ale raz na pewno) z Trzebnicy do Prusic i było to super wakacyjne wydarzenie... Szkoda, że nowa władza rozwaliła to, co z powodzeniem przetrwało komunę... :(

Piotr napisał(a) dnia 2009.07.03 o godz. 22:01:
W latach 80-tych jeździłem tą kolejką z Sułowa do Sulmierzyc.

Piotrs napisał(a) dnia 2009.06.19 o godz. 09:49:
Wspaniała spraw. Życzę wytrwałości i kontynuacji. Pozdrawiam Piotrs

Miś napisał(a) dnia 2006.02.10 o godz. 14:20:
Myślę, że próba odtworzenia linii na odcinku Sułów - Gądkowice da początek odbudowie całej sieci Wrocławskiej KD! I jeszcze jedno: w Miliczu, pod wiaduktem kolejowym (normalnotorowym) znajduje się spory kawał idealnie wręcz zachowanego wąskiego toru, chyba najdłuższego, jaki się ostał na całej linii !!!!!!!!!!!!

Tomcio napisał(a) dnia 2007.02.20 o godz. 18:00:
Z tego co wiem, nie dawno zalali ten odcinek asfaltem. Niestety czas w tym przypadku działa na naszą niekorzyść :(

PAFAWAG napisał(a) dnia 2007.12.21 o godz. 18:17:
Do przeszłości odszedł także tor w przejeździe za stacją Trzebnica Gaj. Trzeba się pospieszyć z tą odbudową, najlepiej całej sieci!... ;)

Janusz napisał(a) dnia 2006.08.13 o godz. 10:05:
Prowadzimy rozmowy w sprawie odtworzenia WKD na odcinku Sułów-Gądkowice!! Właścicielem gruntu jeszcze jest PKP. Konieczna będzie współpraca w zakresie Regionalnego Programu Operacyjnego dla lat 2007-2013. Proszę o pilne kontakty w tej sprawie!!

Miś napisał(a) dnia 2006.09.27 o godz. 15:00:
Nareszcieeeeeeeeee! Ciuchcia come back!!! Najpierw odbudowuje się jeden mały odcinek, potem do tego istniejącego dobudowuje się drugi, trzeci, czwarty, i tak cała Wrocławska Wąskotorówa wróci do życia.

Janusz napisał(a) dnia 2007.02.14 o godz. 16:30:
W poniedziałek 19 lutego pierwsza prezentacja planu restytucji kolejki wąskotorowej. Obecne mają być władze wojewódzkie. Proszę o ewentualne zdjęcia i uwagi do prezentacji.

Alsthom napisał(a) dnia 2007.06.13 o godz. 15:10:
No i co? Powiedzcie, że się uda!!

Tomcio napisał(a) dnia 2007.02.15 o godz. 09:27:
Trzymam kciuki za powodzenie prezentacji oraz całego przedsięwzięcia. Proszę o bieżące informowanie nas o postępach tej oto niesamowitej inicjatywy :D
Strona WWW autora wpisu: http://www.kleinbahn.pl

Rafał napisał(a) dnia 2005.09.10 o godz. 16:00:
Super strona!! Życzę wytrwałości w poszukiwaniu zdjęć całej trasy!! Patrząc na odbudowę wąskotorówki w Pionkach po 20 latach od całkowitej likwidacji, mam nadzieję, że przyjdzie czas na Wrocławską Kolej Dojazdową choćby w okolicach Milicza.

Adam napisał(a) dnia 2006.01.16 o godz. 02:22:
A ja mam gorącą nadzieję, że wsiądę do pociągu przynajmniej na Karłowicach, bo o pl. Staszica nawet nie myślę.

Misior napisał(a) dnia 2007.05.03 o godz. 22:59:
Może by się jakoś dało... Tylko ta stacja benzynowa. Tor mógłby być poprowadzony jakoś boczkiem, albo przez środek (widmowe Lxd2 czy Mbxd1 miałyby gdzie tankować :-) ).

Janusz napisał(a) dnia 2006.08.13 o godz. 10:04:
Prowadzimy rozmowy w sprawie odtworzenia WKD na odcinku Sułów-Gądkowice!! Właścicielem gruntu jeszcze jest PKP. Konieczna będzie współpraca w zakresie Regionalnego Programu Operacyjnego la lat 2007-2013. Proszę o pilne kontakty w tej sprawie!!

Marta napisał(a) dnia 2007.02.28 o godz. 16:59:
Pochodzę z Milicza i z łezką w oczach wspominam te wspaniałe wąskotorówki;)

Miś napisał(a) dnia 2007.01.01 o godz. 21:07:
Narzekają, że Wrocław nie ma atrakcji turystycznych, to niech odbudują Kolejkę Wrocławską i od razu będzie o połowę turystów więcej!!

Piotr napisał(a) dnia 2006.06.22 o godz. 21:01:
Szacunek dla Autora. Czegoś takiego szukałem od dawna. Szkoda, że o tej linii możemy mówić w czasie przeszłym, choć... mam nadzieję, że nawet fragment tej trasy da się odbudować. Pozdrawiam

Dariusz napisał(a) dnia 2006.04.25 o godz. 20:16:
Witam Jestem pod wrażeniem, składam wyrazy uznania i życzę wytrwałości w odkrywaniu historii. Kilka zdjęć z czasów działania kolejki znajdziecie pod: http://www.dodar.lama.net.pl/inne/index2.html Pozdrawiam
Strona WWW autora wpisu: http://gdario.republika.pl/

Wojtek napisał(a) dnia 2006.02.14 o godz. 11:02:
35 lat temu mieszkałem w Powidzku, miałem wtedy 3 lata i ojciec z mamą wozili mnie ciuchcią do Żmigrodu...Po przeprowadzce do Głogowa kilka razy miałem okazję odwiedzić Powidzko w latach 80-tych.Pamiętam dobrze jazdę "MOTORÓWKĄ", tak nazywano wagonik...

Alcatraz napisał(a) dnia 2005.03.29 o godz. 00:28:
Tego właśnie szukałem!!! Rewelacja. Wielki szacunek dla Autora strony.

Piotrek napisał(a) dnia 2005.05.19 o godz. 18:20:
Świetna strona o tej linii. Można tu o niej znaleźć wszystko.
Strona WWW autora wpisu: http://www.et22.kolej.szczecin.pl