|  |
Wrocław Różanka Wąskotorowa |
Dawne nazwy stacji: Anschluss Rosenthal (1898r.) Rosenthal Klbf (1920r.) Wrocław Różan (1945r.) Wrocław Różanka Wąskotorowa (195?r.)
|
Okres funkcjonowania: (01.06.1898r. - 27.05.1967r.)
Obecny status obiektu: Nie istnieje.
|
Ulica Żmigrodzka (Trachenbergerstraße) - dawniej, dziś i w niedalekiej przyszłości. Niestety po dawniej biegną- cych tędy torach Wrocławskiej KD nie pozostał już nawet ślad. Jedynie obecne usytuowanie trakcji tramwajowej przywołuje nostalgiczne wspomnienia tamtych dni...
| |
Skrzyżownaie linii normalnotorowej z wąskotorową. To tu, z prawej strony, znajdowała się dawniej stacja Wrocław Różanka (Breslau Rosenthal Kleinb.), zaś w oddali zabudowania parowozowni. Żaden z tych budynków nie dotrwał dzisiejszych czasów.
| |
Pozostała po tamtym okresie bocznica linii towarowej z Sołtysowic powoli zanika. Jedynie funkcjonujący do dnia dzisieszego Młyn Różanka (Rosenthaler Mühle) - obecnie Fabryka Makaronu Malma, napawa nieco optymizmem...
| |

|
Ruch na odcinku z Różanki do Trzebnicy otwarto już 1.06.1898r. W osadzie tej oprócz stacji pasażerskiej wybu- dowano także w odległości ok. 700m. stację towarowo-przeładunkową, na której stworzono bocznicę do lokalnej cukrowni (Zuckerfabrik Rosenthal) oraz punkt styczny z otwartą w 1885r. normalnotorową linią towarową z Sołty- sowic. Tutaj odbywał się załadunek wagonów kolei państwowej na trasportery, tzw. rollbocki, którymi przewożono je w głąb linii, najdalej do Wysokiego Kościoła (Hochkirch).
Dodatkowo w Różance znajdowała się jedna z trzech pomoc- niczych parowozowni. Pozostałe dwie zostały zlokalizowane po jednej: w Wysokim Kościele oraz we Wrocławiu nieopodal stacji w Karłowicach (Güter Bahnhof). Warsztaty oraz parowozownię centralną wybudowano w Trzebnicy.
W miarę ustablilizowany stan kolejki trwał do czasu oblężenia stolicy Dolnego Śląska przez wojska rosyjskie, kiedy Wrocław ogłoszono twierdzą (Festung Breslau). Znaczna część torów, taboru i budynków stacyjnych została wtedy zniszczona lub uszkodzona. Całkowitemu zniszczeniu uległa także parowozownia w Różance...
| |
napisał(a) dnia 2021.02.19 o godz. 22:15:
Tory jeszcze są w 2021 ale z pewnością zostaną usunięte i zabudowane budynkami mieszkalnymi. Obiekty te nie są użytkowane przez wiele lat i niszczeją. Fabryka Malma została zbankrutowana jeszcze w latach 90.
|
sylnow1212 napisał(a) dnia 2006.04.07 o godz. 23:05:
W opisie podajesz ,że jedna z parowozowni znajdowała się e Wysokim Kościele , przecież tamtędy nie szła linia kolejki wąskotorowej. Najbliżej Wysokiego Kościoła była stacja Piotrkowiczki.
|
Tomcio napisał(a) dnia 2011.01.01 o godz. 23:02:
Sęk w tym, że właśnie szła nieopodal. Przystanek pasażerski np. znajdował się (przynajmniej do roku 1945 - patrz rozkłady jazdy) przy skrzyżowaniu trasy na Trzebnicę z drogą do Mienic - czyli w sąsiedztwie Wysokiego Kościoła. Później przystanek ten zlikwidowano.
|
Raf napisał(a) dnia 2006.08.17 o godz. 10:11:
W kępie drzew przy tym skrzyżowaniu znajdują się fundamenty budynku (nie wiem czy tylko jednego) z czerwonej cegły - zapewne budynku przystanku i być może małej parowozowni...
|
napisał(a) dnia 2021.02.19 o godz. 22:12:
...funkcjonujący do dnia dzisieszego Młyn Różanka- obecnie Fabryka Makaronu Malma, napawa nieco optymizmem...
2021 to już po młynie. Spichlerz został przekształcony w mieszkania Lofty a sam młyn również już niedługo będzie zamieszkały. Deweloper ATAL sprzedaje mieszkania po 10 000 zł za metr kw. w stanie deweloperskim.
|
| |